Saturday 7 April 2012

jantina tumbuh-tumbuhan



semua jenis tumbuhan mempunyai kaedah pembiakan secara seksual, yang melibatkan persenyawaan antara gamet jantan dan gamet betina untuk menghasilkan zigot. sekecil-kecil tumbuhan seperti kulat juga mempunyai pembiakan secara seksual, apatah lagi tumbuhan-tumbuhan yang besar.

 pembiakan ini amat penting kerana penggabungan dua nukleus yang berbeza akan menghasilkan waris yang mempunyai gabungan sifat-sifat induk yang pelbagai seterusnya membantu spisis tumbuhan menyesuaikan diri dengan persekitaran yang baru.




firman Allah s.w.t dalam surah Yaasin ayat 36 yang bermaksud:


"Maha suci Tuhan yang telah menjadikan berpasang-pasangan daripada apa yang tumbuh dari bumi dan dari diri mereka sendiri dan dari apa yang mereka tidak ketahui" (36:36)
perkataan berpasang-pasangan tersebut boleh dilihat dalam konteks pasangan jantina. dalam hubungan ini, semua peringkat jenis tumbuhan mempunyai keupayaan membiak secara seksual di mana gamet jantan dan gamet betina bercantum. 

::subhanallah. lihatlah betapa kekuasaan Allah, Al-Quran yang telah lama diturunkan itu telah pun menceritakan tentang perkara tersebut sebelum manusia mengenal pasti proses tersebut melalui kajian-kajian saintifik::