Sunday 28 August 2011

penipu atau ditipu

assalamualaikum w.b.t

wah.pagi2 lagi dah on9.pa cita.otak ligat berfikir, walaupun keletihan smlm masih d rasai.ok, jalan terbaik, laptop juga jadi plhan santapan fkrn.saya penipu?haa.1 persoalan yg mcm susah nk jawab.
"saya jujur.."pengakuan yang sering kedengaran.hai la.ntah betul ntah tidak.pandai2 la tafsir.
tjumpa tips untuk tau org tipu atau x, dgn pndg mata. kalau xberkedip tu, jujur la tu.tp xtau kesahihan tips tersebut.heran kan.asal suma xtau je ni.so, cm na sbnrnya nak tau org tipu tu, kna lah btul2 fhm org tu.kalau dah btul2 fhm, insyaAllah ley baca fkrn org tu.

ada satu citer korea, dorg ada alat pengesan penipuan.mula tu cm xcaya ja ley mengesan penipuan.tapi sebenarnya mmg boleh.sbb bila menipu, otak kita bekerja keras untuk mencipta satu fakta yang lain untuk melindungi fakta sebenar.
banyak kawasan unik dalam otak yang terlibat dalam pendustaan dan percakapan benar yang boleh diukur dengan getaran magnetik (fMRI).terdapat 7 kwsn yg aktif dalam otak org yg berdusta tetapi bagi org yg bercakap benar hanya 4.berdusta menyebabkan berlakunya aktiviti di bahagian hadapan otak yang merangkumi bhgian medial inferior dan pre-central area dan hippocampus serta kwsn temporal tengah dan kwsn limbic. semasa bercakap benar, terdapat aktivit di bahagian otak hadapan, temporal lobe dan cigulate gyrus.


firman Allah s.w.t yang bermaksud:
"ketahuilah, sesungguhnya jika dia tidak berhenti (berbuat demikian) nescaya Kami tarik ubun-ubunnya. (iaitu) ubun-ubun orang yang mendustakan lagi durhaka."(surah Al-Alaq:15-16)

dalam tafsir Ibn Kathir (ubun-ubun orang berdusta) bermaksud ubun-ubun Abu Jahal menipu dalam percakapan dan perbuatan. dalam konteka otak, bahagian yang dinamakan sebagai frontel lobe terletak di bawah ubun-ubun.

so, am i cheater? or cheated?renung-renung kan.andai inginkan pemergian kita di ingati dengan ungkapan-ungkapan yang baik, sentiasalah mengeluarkan kata-kata yang baik kerana mungkin saja selepas ini ajal kita akan tiba dan biarlah ungkapan terakhir dari mulut kita adalah kata-kata yang baik sahaja.wallahualam