Wednesday 22 June 2011

percakapan tanpa amalan

nilai seseorang terletak pada tindakan serta pelaksanaan dan bukan hanya pada percakapannya sahaja.segala seruan kebaikan yang tidak disertai usaha adalah sia-sia kerana segala perbuatannya itu akan menambahkan lagi seksaan ke atas dirinya.


"daripada Abi Zaid Usamah bin Zaid bin Harith r.a katanya: "aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda seorang lelaki diheret pada hari Kiamat lalu dicampakkan ke dalam neraka, tali perutnya terkeluar dan ia berpusing-pusing seperti keldai mengelilingi pengisar gandum. penghuni neraka berhimpun lalu bertanya, "wahai pulan! mengapa kamu ni? bukankah kamu pernah menyuruh orang berbuat kebajikan dan mencegah kemungkaran? jawabnya: "benar! aku menyuruh membuat kebajikan sedang aku tidak membuatnya dan aku menyuruh mencegah kemungkarana sedangkan aku melakukannya" (riwayat Muslim)

seseorang yang hanya menyeru, memerintah dan menganjurkan kebajikan sedang ia sendiri tidak mengamalkan apa yang dikatakannya adalah manusia yang sangat dimurkai Allah.

firman Allah: "wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu memperkatakan sesuatu yang tidak kamu melakukannya? amat besarlah kebencian di sisi Allah, memperkatakan sesuatu yangkamu tidak perbuat." (surah As-Saff:2-3)
memperbaiki keadaan diri sendiri adalah lebih utama daripada memperkatakan kelemahan orang lain. jika diri sendiri belum dapat melaksanakan perintah agama maka janganlah cuba mencaci orang lain.

kita semua hendaklah sentiasa bermuhasabah diri agar dapat membaiki kelemahan yang ada. dikhuatiri orang yang sentiasa menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran lebih awal menerima balasan Allah dari orang lain.