Tuesday 21 June 2011

orang bijak?

kebijaksanaan merupakan sifat penting bagi seorang mukmin kerana yang dikatakan orang mukmin ialah orang yang dapat menimbang dengan adil dan wajar bagi kepentingan dirinya di dunia dan di akhirat. oleh itu, orang yang berakal itu adalah orang yang dapat menguasai dirinya daripada pengaruh nafsu syahwat. tidak ada kuasa yang boleh menundukkan nafsu seseorang itu selain iman.

daripada Syaddad bin Aus, Rasulullah s.a.w bersabda: "orang yang bijak ialah orang yang boleh menguasai dirinya serta beramal untuk kehidupan sesudah mati. orang yang lemah ialah orang yang mengikut kehendak nafsunya dan banyak berangan-angan kepada Allah". (riwayat Tirmizi)
beramal untuk kehidupan setelah mati adalah dengan melaksanakan segala amalan yang mendapat keredhaan Allah yang mana pahala amalan itu akan terus mengalir kepadanya sesudah mati.
sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "apabila mati anak adam (manusia), terputuslah amalannya kecuali dari tiga sumber iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat yang diajarkan dan anak soleh yang mendoakan kedua ibu bapanya.
segala nikmat dunia amatlah kecil jika dibandingkan dengan nikmat akhirat.mereka yang berakal sahaja dapat memandang jauh ke hadapan dan tidak akan terpedaya dengan nikmat sementara di dunia.di akhirat kelak tidak ada sesiapa yang boleh memberi pertolongan.
firman Allah s.w.t: "pada hari akhirat itu, harta dan anak-anak tidak dapat memberi faedah kecuali mereka yang datang menemui Allah dengan hati yang bersih". (surah As-Syu'ara:88-89)
 berangan-angan pada Allah adalah pandai berdoa dan memohon pada Allah tetapi masih melakukan larangan Allah, masih tidak mahu beramal dan bekerja untuk dunia dan akhirat.iman menjadi penguasa dan pendinding dari tercebur ke lembah kemungkaran dan maksiat.
sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "tidak sempurna iman seseorang sehinggalah nafsunya tunduk mengikut apa yang aku sampaikan kepadanya".
orang yang berdoa tanpa usaha adalah orang yang berangan-angan, manakala orang yang berusaha tanpa doa adalah sombong.

semoga kita semua menjadi orang yang benar-benar bijak