Friday 24 June 2011

pengaruh

semua kita mempunyai pengaruh.tidak kira sama ada orang yang berjawatan tinggi mahupun orang biasa, semuanya mempunyai pengaruh yang tersendiri.cuma yang membezakan pengaruh seseorang itu adalah bagaimana cara mengendalikan potensi pengaruh yang ada dalam diri masing-masing.

potensi pengaruh ini seperti parang, jika tidak di asah, kelebihan akan hilang dan tidak akan di pandang.oleh itu, memang kita sebagai manusia tercipta dengan potensi pengaruh.bayi yang masih kecil juga mempunyai pengaruh tanpa kita sedari.

tatkala bayi menangis, orang sekeliling menjadi risau akan bayi tersebut.tika bayi tersenym atau ketawa pula,mampu menarik perhatian orang sekeliling untuk melihat gelagat bayi tersebut atau memerhatikan apakah yang membuatkan bayi tersebut gembira.manakala jika bayi hanya berdiam diri, orang sekeliling pula cuba mencari jalan untuk membuat bayi tersebut ketawa..Subhanallah..bayi yang masih tidak tahu perihal kehidupan itu mempunyai potensi mampu menarik perhatian orang sekeliling..

namun, menjadi persoalan mengapa manusia yang telah dewasa ada yang kelihatan tidak berpengaruh atau lebih tepat lagi, kewujudannya tidak dihiraukan, kehilangannya tidak dicari.itulah yang dikatakan potensi yang lahir ketika bayi mulai padam. apabila potensi tidak diasah dan dibiarkan sahaja, potensi itu bakal ditenggelamkan oleh potensi-potensi lain yang ada di sekitar kita.

dalam pada itu, mungkin sesetengah kita berpendapat tak perlu pengaruh yang kuat kerana ianya membuat kita menjadi orang yang sombong dan bongkak.sebenarnya, pengaruh dalam diri sendiri adalah yang paling pentin..apabila pengaruh dalam diri sudah tinggi, pengaruh-pengaruh luar yang datang mampu ditapis baik buruknya.tetapi apabila pengaruh dalam diri sendiri kurang, anasir-anasir luar kadang-kadang mampu mengubah identiti seseorang itu.

persepsi insan sekeliling kita kadang-kadang mampu mengubah cara pemikiran kita.sama ada ibu bapa, adik-beradik, saudara-mara,sahabat handai mahupun pasangan hidup, kata-kata yang keluar dari mulut-mulut mereka sedikit sebanyak mempengaruhi keyakinan pada diri kita.namun pengaruh mereka ini berbeza setiap individu.

tidak mustahil kata-kata kita hari ini atau semalam membuatkan seorang insan itu berubah menjadi lebih baik atau sebaliknya. walaupun begitu, semuanya adalah terletak pada diri setiap individu, bagaimana mereka mengendalikan potensi pengaruh dalam diri mereka. 

semoga kita semua meninggalkan atsar yang baik untuk diikuti oleh generasi seterusnya.wallahualam