Thursday 23 June 2011

lenggok lalang

"aku bosan jadi baik"rintih hati kecil yang berbaur godaan syaitan tatkala melihat teman-teman lain membuat durjana di bumi ini..
sering saja perasaan itu hadir tika iman berkurangan lantaran amal yang tak ketentuan.sungguh mudah iman itu goyah kerana tercemar dengan perkara-perkara lagha di sekeliling kehidupan.

menurut dengan membuta tuli adalah amat ditentang oleh Islam terutamanya dalam perkara menyentuh akidah, ibadat dan adat. perkara-perkara asas ini mempunyai dasar, asas dan rujukan yang benar.

"daripada Huzaifah bin al-Yaman r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "janganlah kamu menurut tanpa meneliti, kamu berkata, jika orang berbuat baik kami pun akan berbuat baik dan jika mereka berbuat zalim, kami juga berbuat zalim. tetapi hendaklah kamu tetapkan hati dan biasakan diri kamu jika orang berbuat baik kamu pun berbuat baik, jika mereka berbuat jahat janganlah kamu berbuat zalim." (riwayat Tirmizi)
 Islam tidak menyukai anggota masyarakat yang bersifat seperti lalang iaitu seperti pak turut kerana ini merupakan kelemahan dan kehilangan peribadi yang tidak dapat membezakan antara perkara yang baik dan perkara buruk.
 fiman Allah s.w.t yang bermaksud: "dan apabila dikatakan kepada mereka :"marilah mengikut apa yang diturunkan Allah dan mengikuti RasulNya." mereka menjawab: "cukuplah untuk kami apa yang kami dapati daripada bapa-bapa kami mengerjakannya," dan apakah mereka akan mengikuti juga nenek moyang mereka walaupun nenek moyang mereka itu tidak tahu apa-apa dan tidak pula mendapat petunjuk" (surah Al-Maidah:104)
kita disuruh berbuat baik sebagaimana juga kita disuruh mengikut mereka yang berbuat baik. ketua-ketua, pemimpin-pemimpin yang jujur hendaklah dipatuhi tetapi jika mereka berbuat jahat dan berbuat zalim maka hendaklah ditentang. tentukanlah sikap, pegangan dan keyakinan sendiri sebagai orang yang mempunyai kemerdekaan berfikir dan tidak terikut-ikut.

seperti juga lalang, apabila ditiup angin, lenggoknya pasti mengikut arah angin.sifat lalang itulah yang perlu dihindar dalam setiap diri masing-masing agar mempunyai ketegasan dan kekuatan dalam menghadapi cabaran hidup.