Thursday 16 February 2012

Doa senjata mukmin



 
Doa adalah salah satu pelapang dada yang paling besar, sekaligus menjadi pintu hajat dan penghubung kita kepada Allah atas keperluan-keperluan dan permohonan padaNya.
 
firman Allah s.w.t yang bermaksud:


"Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut" (surah Al-A'raf:55)
 Sahal bin Abdullah berkata, "Allah menciptakan makhluk setelah Dia menyatakan: Bermunajatlah kepada-Ku.jika itu tidak kau lakukan, lihatlah Aku,jika tidak kau lakukan, dengarkanlah dari-Ku.jika tidak kau lakukan, berdirilah dipintu-Ku.jika itu juga tidak kau lakukan, panjatkanlah segala keinginanmu kepada-Ku.


firman Allah s.w.t yang bermaksud:
"Dan sesungguhnya Kami telah pernah menimpakan azab kepada mereka, mereka tidak tunduk kepada Tuhan mereka dan juga tidak memohon (kepada-Nya) dengan merendahkan diri" (surah Al-Mu'minun:76)

Rasulullah s.a.w telah bersabda, " Siapa di antara kalian yang untuknya dibukakan pintu doa, niscaya dibukakan pintu baginya pintu-pintu rahmat. Allah tidak diminta sesuatu yakni yang lebih disukai-Nya daripada diminta al-a'fiyah (kesihatan yang terbaik)." (HR. at-tirmizi dan al-hakim)
 Rasulullah saw. bersabda, "tidak ada yang dapat menolak ketentuan (qadha') selain doa dan tidak ada yang dapat memperpanjangkan umur sekain bakti." (HR. Tirmidzi)