Tuesday 8 November 2011

indahnya akhlak Rasulullah

assalamualaikum w.b.t

seperti mana yang kita ketahui, Rasulullah contoh terbaik ikutan semua.akhlak baginda yang sentiasa disenangi para sahabat dan juga masyarakat serta musuh-musuh amat dikagumi. gelaran Al-Amin yang diberikan pada baginda menunjukkan betapa terpujinya sifat baginda.sehingga peristiwa meletakkan hajarul aswad ke tempat asalnya, baginda telah dipilih untuk melaksanakannya.selain itu, musuh-musuh Islam juga percaya kepada baginda untuk menjaga barang-barang mereka.betapa kagumnya kita pada kemuliaan baginda.

kita sebagai umat Islam perlulah mencontohi sifat baginda yang mulia ini. namun untuk menjadikan diri ini seorang yang amanah, jujur dan terpuji ini amat berat lantaran banyak halangan yang menimpa.
 
firman Allah s.w.t dalam surah Asy-Syams ayat 9-10 yang bermaksud:
"sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu, dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya."(91:9-10)
bagi kita yang masih tercari-cari cara untuk mempunyai sifat seperti baginda, ingatlah pada firman Allah di atas.bahawa saat jiwa itu suci, segala perbuatan dan tingkah laku kita juga akan menjadi sesuci jiwa itu tanpa sedikit pun cela.kerana itulah amat beruntung bagi mereka yang berjaya menyucikan jiwa mereka.

untuk menyucikan jiwa-jiwa ini, perlulah kita:
  • berguru dengan guru yang benar-benar boleh membantu kita dalam menyucikan jiwa ini. guru yang dimaksudkan adalah guru yang benar-benar mengamalkan setiap ajaran mereka.
  • berkawan dengan mereka yang boleh menegur kesalahan kita
  • mengambil positif pada kata-kata musuh kita kerana musuhlah insan yang sering mencari kesalahan dan kelemahan kita
  • mengambil iktibar pada kelemahan orang lain.tidak dinafikan kita sering terlihat pada kelemahan orang lain.namun kelemahan itu bukanlah untuk kita hebohkan pada yang lain.
wallahualam.semoga sedikit perkongsian mampu memdekatkan lagi hubungan kita denganNya