Tuesday 28 June 2011

persaudaraan dalam Islam

dalam kehidupan bermasyarakat,manusia tidak harus mementingkan dirinya sahaja tanpa menghiraukan kepentingan orang lain. kerana perbuatan yang sedemikian akan menimbulkan kepincangan dan pertelingkahan dalam masyarakat.

daripada Anas r.a, Rasulullah s.a.w telah bersabda "tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga ia kasih (pentingkan)kepada saudaranya sebagaimana ia kasihkan dirinya sendiri."(muttafaqun 'alaih)
iman adalah satu perkara yang amat penting kepada seorang muslim. di antara perkara yang boleh menambahkan kesempurnaan iman seseorang itu adalah mengharapkan kebaikan kepada orang lain sebagaimana ia mengharapkan kebaikan pada dirinya sendiri.

Allah telah menjalinkan hubungan antara orang-orang mukmin semuanya dengan ikatan persaudaraan sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
"sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah bersaudara, maka damaikanlah antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertaqwalah kepada Allah supaya beroleh rahmat." (surah Al-Hujurat:10)

persaudaraan adalah meliputi semua golongan manusia tanpa mengira keturunan dan warna kulit, sama-sama saling mengerti dan tolong menolong antara satu sama lain. apabila berlaku pertelingkahan maka carilah jalan perdamaiannya.
sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "seseorang mukmin bagi seseorang mukmin yang lain itu diibaratkan seperti satu binaan yang mana saling kuat-menguat antara satu sama lain." (riwayat Bukhari dan Muslim)

oleh itu,setiap umat Islam perlu mempunyai hubungan yang baik antara satu sama lain.segala kebaikan yang di harapkan untuk diri sendiri, begitulah juga harapan untuk orang lain. dan sebaliknya kejahatan dan keburukan yang kita elak jangan dicampakkan kepada orang lain.
Rasulullah s.a.w menegaskan lagi dalam sabdanya yang diriwayatkan oleh An-Nu'man bin Yasir r.a : "perumpamaan kasih sayang antara sesama orang mukmin itu seperti satu jasad, apabila salah satu anggota itu sakit, seluruh jasad akan berjaga malam dan bersama-sama merasai kesakitan."
oleh yang demikian, jelaslah bagi kita bagaimana hubungan yang sepatutnya terjalin antara kita dengan insan-insan lain.
hadis Rasulullah s.a.w: "daripada Jabir bin Mat'am, Rasulullah s.a.w bersabda: "tidak masuk syurga orang yang memutuskan persaudaraan"
Islam melarang permusuhan sesama manusia. pertelingkahan yang sering berlaku dalam hubungan persahabatan mahupun hubungan-hubungan lain perlulah dielakkan. bertolak ansur sesama manusia lebih mendatangkan kebaikan daripada meneruskan keegoan masing-masing dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi. wallahualam..