Friday 17 June 2011

misteri perasaan

ada apa dengan Adam? Adam mewakili kaum lelaki, juga merupakan nama salah seorang nabi, manusia pertama ciptaan Allah. Sebutan namaya mampu menggetarkan jiwa seorang Hawa yang diciptakan untuknya. wujudnya Hawa untuk Adam. Dalam kewujudan itu, terciptalah satu perasaan cinta yang tiada tandingan, sanggup meninggalkan nikmat hidup di syurga lantaran desakan perasaan cinta. Di campak ke bumi dan bertemu semula selepas bertahun lamanya terpisah. Memang mereka ditakdirkan bersama kerana cinta.

tetapi, apa itu cinta.tiada sesiapa pun yang mampu melarikan daripadanya. you can run but you cant hide! cinta bukanlah sesuatu yang boleh dielak. it's human nature to fall in love.sometimes it comes when you least expected it. manusia sekejam Adolf Hitler juga pernah jatuh cinta.

fantastik.tidak ada sesiapa yang mampu menghuraikannya. Albert Einstein, Benjamin Franklin dan Thomas Edison juga tidak mampu menghuraikannya dengan teori-teori sains mereka. ianya bukan satu perkataan yang perlu dihuraikan tapi ianya adalah satu metafora keindahan yang wujud dalam jiwa dalam keadaan sedar dan tidak sedar. ia bukan mimpi tapi realiti yang terkadang dirasakan seperti fantasi.segala-galanya indah tatkala dilamun perasaan itu.

2 pemerintah empayar Rom jatuh cinta pada seorang wanita yang sama. Cleopatra, nama wanita yang gah pada eranya.kerana cinta beliau sanggup mengorbankan nyawanya. ternyata, cinta itu memang buta. kecewa bercinta bukan alasan untuk tidak mencari pengganti mengisi kekosongan hati.jatuh cinta juga bukan satu pilihan yang boleh dibuat-buat.

Jika bercakap tentang cinta, tentu ianya berkaitan tentang dua makhluk yang bergelar adam dan hawa berkasihan. namun hari ini, ianya agak berlainan. Adam untuk Adam.dan Hawa untuk Hawa.mengapa semua ini harus terjadi.adakah perasaan benci antara keduanya yang menjadi catalyst.adam mula membenci hawa.hawa mula menghindarkan diri dari adam.namun perasaan cinta itu perlu diisi.sehingga berlakunya cinta luar tabii.astaghfirullahalazim.

kalau dulu, lelaki yang akan mulakan langkah untuk mendekati wanita.namun hari ini, wanita lebih radikal daripada lelaki. isu "perigi mencari timba" sering kedengaran.namun bukan itu yang menjadi persoalannya.yang penting peluang terbuka harus segera direbut.di dunia ini, segala tindakan harus dilakukan dengan cepat.jangan biarkan peluang keemasan, kelak menggigit jari.kata Forest Gump, "life is like a box of chocolate, you'll never know what you gonna get.."

wanita menjadi lebih berani kerana lelaki.wanita juga menjadi lebih adventurous kerana lelaki. wanita menjadi seorang wanita juga kerana lelaki. wanita adalah ibu, kakak, adik, makcik dan nenek kepada lelaki.sahabat lelaki adalah wanita. di sebalik kejayaan seorang lelaki berdirinya seorang wanita. kedua-duanya saling memerlukan.aturlah perasaan itu sebaiknya, jangan kita menjadi hamba cinta manusia, biar perasaan itu yang menjadi hamba kita.

JANGAN DIUBAH HUKUM ALAM, JANGAN DICABAR KETENTUAN TUHAN. JANGAN PULA DIKURANGKAN JUMLAH LELAKI YANG SEMAKIN BERKURANGAN DAN MENAMBAHKAN JUMLAH PEREMPUAN DENGAN MENCALIT LIPSTICK DI BIBIR, MEMAKAI KASUT TINGGI DAN MENOKOK TAMBAH MANA YANG PATUT DI SANA SINI.