Wednesday 15 June 2011

kurus tapi gemuk


penampilan adalah satu elemen yang dijaga rapi terutamanya oleh kaum wanita. mempunyai tubuh badan yang kurus adalah impian bagi kebanyakan wanita.yang gemuk mula mencari-cari ubat kurus.yang kurus pula tetap mengamalkan diet yang terkadang tidak seimbang dengan keperluan harian.

namun dalam mengejar erti kekurusan dunia, adakah kita benar-benar kurus dalam erti kata yang sebenar.mungkin ada yang tertanya-tanya apakah kurus dalam erti kata sebenar.satu tabiat kebanyakan manusia adalah mengumpat.tidak kisah di mana, pasti ada keburukan teman yang akan dihebohkan.tahukah anda bahawa tindakan mengumpat saudara dan kenalan sendiri umpama memakan daging mereka.inilah punca kegemukan dalam erti kata sebenar.gemuk memakan daging saudara sendiri!

dalam surah Al-Hujurat ayat ke 12 yang ertinya: hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan jangan ada sebahagian daripada kamu mengumpat sebahagian yang lain. sukakah kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati?maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya.Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat dan Maha Penyayang.(49:12)

dalam al-Quran surah al-Humazah(pengumpat) yang ertinya: kecelakaan besarlah bagi setiap pengumpat dan pencela yang mengumpulkan harta dan menghitung-hitungnya, dia mengira bahawa hartanya itu dapat mengekalkannya, sekali-kali tidak! sesungguhnya dia benar-benar akan dilemparkan ke dalam hutamah. dan tahukah kamu apakah hutamah itu? (iaitu) api yang disediakan Allah yang dinyalakan. yang membakar sampai ke hati.sesungguhnya api itu ditutup rapat atas mereka.(sedang mereka itu) di ikat pada tiang-tiang yang panjang.(104:1-9)

berdasarkan kedua-dua potongan ayat Al-Quran di atas, sedarlah kita bahawa begitu banyak amaran Allah kepada kita agar tidak mengumpat.
namun ada 3 keadaan yang diharuskan mengumpat iaitu:
  • orang yang dizalimi
orang yang dizalimi harus menceritakan atau mengadu kepada hakim atau pihak berkuasa tentang kezaliman yang dilakukan terhadapnya dan pelaku tersebut.
firman Allah dalam surah An-Nisa ayat 148 yang ertinya: Allah tidak menyukai ucapan (yang diucapkan) dengan terus terang kecuali oleh orang yang dizalimi. dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.
  • meminta fatwa
orang yang telah dianiaya dan meminta fatwa dari seseorang untuk meminta nasihat, contohnya.
berdasarkan satu hadis yang bermaksud: drpd Aisyah R.A bahawa hindun bin u'tbah telah berkata: wahai Rasulullah! sesungguhnya Abu Sufian (suaminya) seorang lelaki yang kedekut, dia tidak memberi keperluan yang mencukupi kepadaku dan anak-anakku, melainkan aku mengambilnya tanpa dia mengetahui. maka jawab Rasulullah S.A.W. :Ya! ambillah apa yang mencukupi bagimu dan anak-anakmu dengna cara yang baik.(diriwayatkan oleh Bukhari)
  • memberi peringatan tentang orang-orang yang fasiq
 harus menyebut keburukan orang-orang yang berterusan dan terang-terangan melakukan maksiat sebagai peringatan kepada orang ramai.
  • menjauhkan manusia dari terkeliru
harus menerangkan kekurangan-kekurangan saksi, perawi-perawi hadis, pengarang, pemberita, pemimpin masyarakat sedangkan mereka tidak mempunyai keahlian dalam bidang tersebut.
  • memperkenalkan seseorang dengan gelarannya
harus memperkenalkan seseorang dengan gelaran yang masyur dikenali ramai apabila tidak mungkin diperkenalkannya.

semoga anda dan IJ diberikan kekuatan agar menjauhi larangan Allah ini..dan semoga kita semua benar-benar kurus dalam erti kata sebenar....wallahualam