Tuesday 14 June 2011

asas kepimpinan Islam

matlamat hidup kita adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah dan mengajak musuh-musuh Allah gentar dan tunduk kepada agama Allah. kekuatan akidah dan kekuatan roh adalah keperluan untuk mencapai matlamat.keteguhan aqidah adalah asas kepimpinan dalam Islam kerana ia adalah syarat meraih kejayaan.
Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Ahzab yang ertinya: dan pada masa orang-orang yang beriman melihat Al-Ahzaab, berkatalah mereka:' Inilah yang telah dijanjikan Allah dan RasulNya kepada kami dan benarlah (apa yang telah dijanjikan) Allah dan RasulNya". Dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan pada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat pada Allah. Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikan kepada Allah (untuk berjuang membela Islam) ; maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun. (33: 22-23)
perlu disedari bahawa pemuda dan pemudi Islam adalah aset perjuangan ummat ini, demi mengembalikan semula kedaulatan Islam dan kesejagatan ummat.
Firman Allah dalam surah At-Taubah yang ertinya: Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sesetengahnya menjadi penolong bagi sesetengah yang lain; mereka menyuruh membuat kebaikan dan melarang daripada membuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan mereka memberi zakat serta taat pada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (9:71)
kekuatan roh adalah sinonim pada kekuatan fizikal. dalam satu kata pepatah arab yang bermaksud: "tentera yang berdisiplin dalam menjalankan tugas dan sufi yang abid dalam melaksanakan ibadah"
firman Allah dalam surah Al-Muzzamil yang ertinya: wahai orang yang berselimut! bangunlah sembahyang tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak berehat), Iaitu separuh dari waktu malam atau kurangkan sikit dari separuh itu.ataupun lebihkan sedikit daripadanya: dan bacalah Al-Quran dengan tartil. sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan(Al-Quran yang mengandungi perintah-perintah)  yang berat (kepada orang-orang yang tidak bersedia menyempurnakannya).(73:1-5)
kekuatan roh bererti kekuatan bertawakkal dan tunduk kepada Allah, iltizam dengan matlamat dalam apa jua keadaan.
firman Allah dalam surah At-Taubah yang ertinya: pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan pelbagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah(untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu jika kamu mengetahui.( 9:41)
kekuatan roh juga bererti optimis iaitu dengan Islam, tak sewajarnya kita lemah.
firman Allah dalam surah Ali Imran yang ertinya: Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam) dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. (3:139)
kekuatan akidah juga tidak perlu goyah kerana secebis ujian dunia kerana kebahagiaan di akhirat kelak menanti.
firman Allah dalam surah Fussilat yang ertinya : sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata : " Tuhan kami ialah Allah", kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): "janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu.(41:30)
semua kita adalah pemimpin.semoga perkongsian ini sedikit sebanyak membuka ruang minda kita untuk  mengukuhkan lagi kekuatan akidah dan kekuatan roh agar menjadi pemimpin Islam yang berjaya.